پرشین گرند l عکس بازیگران l دانلود فیلم جدید l دانلود اهنگ جدید

آنچه در وین گذشت

اشتون: خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم. ظریف: در این سه روز بر روی دستور کار بررسی‌ها را انجام دادیم . کار بسیار زیادی در مقابل ما وجود دارد وکار دشوار است، اما هر دو طرف احساس می‌کنیم شروع خوبی برای این کار دشوار داشتیم.

در ۳ آذر ۱۳۹۲ (برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵  توافق موقت ژنو امضا شد. توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک برنامه ای ۶ ماهه و قابل تمدید پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است که بر اساس آن دو طرف برای «رسیدن به یک راه‌حل جامع بلندمدت و مورد توافق طرفین» و با هدف «تضمین‌نمودن صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران» امضا گردید. در این توافق طرفین «به صورت داوطلبانه» متعهد می‌شوند تا اقدامات متقابلی را به عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند.

به گزارش «تابناک» بنا بر این توافق، ایران برنامه هسته‌ای خود و غنی‌سازی اورانیوم را با متوقف کردن تولید اورانیوم ۲۰ درصد ادامه خواهد داد و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر تأسیسات خود تسهیل خواهد نمود. در عوض، طرف مقابل بخشی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را تعلیق می‌کند و از وضع تحریم‌های جدید اعم از بین‌المللی، چندجانبه و یک‌جانبه خودداری می نماید. سرانجام این توافق پس از کش و قوس های فراوان در ۳۰ دی ماه سال جاری به مرحله اجرا درآمد. پس از اجرای گام نحست زمزمه های آغاز مذاکرات گام نهایی و توافق نهایی که از همان ابتدا به اذعان همه طرف های مذاکراتی بسیار سخت تر و طولانی تر از مرحله اولیه خواهد بود، آغاز شد.

در ابتدا شایعاتی مبنی بر اینکه  مرحله اولیه مذاکرات گام نهایی در نیویورک در مقر سازمان ملل  برگزار گردد زیاد شد اما در نهایت دو طرف اعلام کردند که دور اول مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون خواهد بود. این مذاکرات سه روز به طول انجامید و در نهایت امروز پنجشنبه صبح ساعت ۹ صبح به وقت وین به پایان رسید. هدف از این دور مذاکرات تعیین دستور کار مذاکرات آتی و چارچوب بندی  آن در گام نهایی برای رسیدن به توافق نهایی بود، تا همه موضوعات جمع بندی و احصا شده و در دستور کار مذاکرات جامع قرار گیرد.

 

اخبار ,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات ایران و 5+1
روز اول:
مذاکرات از غروب دوشنبه با شام کاری با خانم اشتون شروع شد و از روز سه شنبه صبح رسماً آغاز شد. در واقع تلاش برای مذاکره با هدف دستیابی به راه حلی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران به طور جدی روز سه شنبه با دیدار های جداگانه مذاکره کنندگان ایرانی با مقامات هیئت آمریکایی و دیگر قدرت های جهانی، آغاز شد.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم ایران در وین روز سه شنبه در این باره، گفت که «تیم ایران آماده مذاکرات پیچیده و طولانی مدت است اما ایران با برچیدن تاسیسات هسته ای خود موافقت نخواهد کرد. وی به خبرنگاران گفت: مذاکرات به خوبی آغاز شد اما برای ما «آنچه که برچیدن تاسیاست و برنامه هسته ای ایران اعلام شده در دستور کار قرار ندارد.»

این در حالی است که برخی از مقامات آمریکایی پیرامون این دور مذاکرات اعلام کرده بودند، که برچیدن تعدادی از تاسیاست مهم و حساس تاسیاست هسته ای ایران که با غنی سازی اورانیوم در ارتباط هستند بخشی از توافق نهایی با ایران است.

اخبار ضد و نقیضی در روز نخست مذاکرات هسته ای وین منتشر شد که بیانگر آن بود ایران به همراه ۱+۵ در حال آماده سازی دستور کار و برنامه های خود با هدف تلاش برای حل تمامی جنبه های نظامی، اقتصادی، سیاسی و فنی برنامه هسته ای ایران تا پیش از ماه ژولای هستند.

برای دستیابی به این توافق، عراقچی و رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکا در وین، وندی شرمن به مدت ۸۰ دقیقه با یکدیگر به مذاکره پرداختند. سپس طرفین یک جلسه عمومی طولانی پیش از اختتام روز نخست مذاکرات برگزار کردند. یک مقام ارشد آمریکایی اما اعلام کرد که تلاش به دستیابی به توافق بسیار مهم است که زودتر به نتیجه برسد تا اینکه طولانی شود و این موضوع در ماه جولای روشن می شود. مقامات آمریکایی نتوانستند اعلام کنند که آیا شرمن درباره مسائل موشکی با عراقچی صحبت کرد یا خیر.

در روز نخست مذاکرات به شکل دو جانبه دنبال ‌شد. البته دیدار دو جانبه ایران و روسیه صبح سه شنبه پیش از شروع مذاکرات صورت گرفته بود.

روز دوم:
روز دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونان وزرای خارجه هفت کشور صبح چهارشنبه به وقت محلی و به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که پیش از آن، نشست چهار جانبه نماینده ایران با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه برگزار شد.

منابع آگاه دو دور مذاکرات ایران و ۱+۵ را در مجموع «خوب» و دور دوم مذاکرات را سخت و فشرده توصیف و اعلام کردند که طرفین در این نشست با جدیت نقطه نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند.

در این دور هر کشوری مواضع و دیدگاههای خود را مطرح کرد اما طرف مقابل بخوبی می داند برای رسیدن به دستور کار مشخص باید از مواضع غیرمنطقی و غیراصولی خود دست بکشد.

همچنین عراقچی و وندی شرمن نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا بصورت دو جانبه مذاکره کردند که هیات آمریکایی این نشست دو جانبه را «مفید» ارزیابی کرد. پس از آن دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ به ریاست عراقچی و اشمید و با حضور معاونان وزرای خارجه ۱+۵ برگزار شد که این نشست حدود دو ساعت به طول کشید.

نشست دوجانبه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و بیش از یک ساعت به طول انجامید. همچنین ظریف برای بار سوم با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۰ شب به وقت وین (۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران) با یکدیگر دیدار کردند.

روز سوم:
در نهایت پس از سه روز اولین دور مذاکرات جامع بین ایران و شش کشور پس از چهارمین و آخرین مرحله دیدار محمدجواد ظریف با کاترین اشتون به پایان رسید. ظریف در گزارش فیس بوکی خود اعلام کرد است که «تا خرداد ماه چندین جلسه در سطح خانم اشتون و بنده با فواصل حدود ۴ هفته یک بار و در میان این جلسات، نشست های کاری پیرامون موضوعات مختلف دستور کار در سطح کارشناسان برجسته دو طرف تشکیل شود.»

همچنین اعلام شده است که دور بعدی مذاکرات ۲۶ تا ۲۹ اسفند باز هم در وین برگزار خواهد شد. پس از پایان این نشست دو طرف در کنفرانس خبری مشترک کوتاهی شرکت کردند. دو طرف در این کنفرانس خبری  اعلام کردند که در این دور از مذاکرات شروع خوبی داشتند.

کاترین اشتون: شروع خوبی داشتیم
رییس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ گفت: خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم. وی افزود: کارشناسان فنی دراوایل مارس با هم دیدار خواهند کرد و من و آقای ظریف هم در روز ۱۷ مارس (۲۶ اسفند)دیدار خواهیم کرد.

محمد جواد ظریف: کارهای فنی را شروع کردیم
وزیر امور خارجه کشورمان و رییس هیات مذاکره‌کننده ایران نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: در این سه روز بر روی دستور کار بررسی‌ها را انجام دادیم . کار بسیار زیادی در مقابل ما وجود دارد وکار دشوار است، اما هر دو طرف احساس می‌کنیم شروع خوبی برای این کار دشوار داشتیم.

وی در نشست خبری مشترک با اشتون ادامه داد: علاوه بر بحث‌هایی که در سطح سیاسی داشتیم کار فنی را هم شروع کردیم. وی افزود: بر روی یک چارچوب زمانی توافق کردیم تا در چهار ماه آینده بحث‌های مقدماتی را انجام دهیم و هم‌چنین به یک چارچوب کلی برای مذاکرات آینده رسیدیم.

بیانیه کاترین اشتون:
همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد. می‌خواهم از اتریش وزیر امور خارجه سباستین کورز و سازمان ملل متحد و تیم‌های آن‌ها برای مهمان‌نوازی‌شان تشکر می‌کنم. ما سه روز بسیار سازنده‌ای را پشت سر گذاشتیم که طی آن تمامی مسائلی که ما را در راه رسیدن به یک توافق جامع و نهایی کمک می‌کند، بررسی کردیم.

مسائل بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این امر آسان نخواهد بود اما شروع خوبی داشتیم علاوه بر بحث‌های سیاسی، معاونین ما کار فنی را آغاز کردند و به یک جدول زمانی در طی ۴ ماه آینده برای ادامه بحث‌ها دست یافتیم. در اوایل ماه مارس کارشناسان فنی با یکدیگر دیدار خواهند کرد و نشست بعدی ایران و ۱+۵، ۱۷ مارس در وین برگزار خواهد شد.
اخبار سیاست خارجی – تابناک

 

برچسب‌ها :

۰نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود


کد وبگذار