پرشین گرند l عکس بازیگران l دانلود فیلم جدید l دانلود اهنگ جدید

چرا موصل برای داعش اهمیت دارد؟

برخی از قوانین داعش عبارتند از: ممنوعیت‌هایی چون پوشیدن شلوار جین (برای زنان و مردان ‌‌کمر باریک)، کوتاه کردن مو، نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه، ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه، تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه، استفاده از کلمه داعش، مراجعه زنان به پزشک مرد،، شانه کردن موی سر و صورت‌، کشیدن سیگار و قلیان و…

شبکه المیادین در پی حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل عراق و تصرف بخش اعظم این شهر، به بررسی علل اهمیت موصل برای داعش‌ و نیز اهمیت آن برای عراق می‌پردازد.

‌المیادین در پایگاه خبری خود نوشت: گروهک تروریستی داعش با پیشروی در عراق، شهر موصل را به تصرف در‌آورد و به دیگر شهرهای این استان نیز حمله کرد.

استان نینوا که شهر موصل در آن قرار دارد، دومین استان بزرگ عراق از نظر مساحت است و در این روزها ارتش عراق مشغول جنگیدن با نیروهای داعش در این استان است.

به نوشته المیادین، موقعیت جغرافیایی نینوا باعث اهمیت راهبردی زیاد این استان شده است. این استان در مرزهای غربی عراق با سوریه قرار دارد و افراد مسلح از ‌مرزهای سوریه و عراق وارد آنجا می‌شوند؛ داعش در این مناطق به ویژه در ‌دیرالزور‌ سوریه حضوری پررنگ دارد.

شهر موصل مرکز استان نینوا، مهم ترین منطقه در نقشه درگیری‌ها در این استان است و اردوگاه‌‌ الغزلانی‌ که با یک فرودگاه نظامی و یک زندان بزرگ، در این شهر قرار دارد‌.

نیروهای داعش در بخش شرقی موصل پیشروی داشته و ساحل سمت چپ این شهر را پیشتر کامل تصرف کرده بودند. آن‌ها پس از درگیری‌های سخت با ارتش عراق، ساختمان شورای استان نینوا در این شهر، فرودگاه بین المللی موصل و همچنین زندان ‌«التسفیرات‌» در شرق موصل، زندان «‌بادوش»‌ در غرب موصل و زندان «اداره مبارزه با تروریسم» ‌در مرکز موصل را به تصرف خود درآوردند.

آن‌ها همچنین بانک‌های دولتی و محلی این شهر را اشغال و اموال و پول‌های آن‌ها را غارت کردند.

تروریست‌های مسلح داعش پس از تصرف برخی ساختمان‌های دولتی در شهر ‌الشرقاط‌ واقع در شمال تکریت، از نینوا به سمت استان صلاح‌‌الدین حرکت کردند.

حضور گسترده نیروهای داعش در این مناطق، باعث شد نیروهای پیشمرگ کردستان عراق به مقابله با آن‌ها بپردازند و افراد مسلح را از منطقه ‌ربیعه‌ واقع در غرب موصل بیرون کنند و با هماهنگی بغداد، دو هنگ از نیروهای پیشمرگ را به شهرستان ‌الحویجه‌ در کرکوک بفرستند.

بنا بر این گزارش، تروریست‌های داعش وابسته به القاعده از طریق صحرای ‌ربیعه‌ تغذیه می‌شوند. بخش شرقی این صحرا در موصل و بخش غربی آن در سوریه است و جنوب آن نیز به استان الانبار می‌رسد و از طریق آن افراد مسلح از سوریه و الانبار برای کمک به تروریست‌ها به موصل می‌روند. همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث شده است داعش بتواند در این مناطق پیشروی کند.


چرا موصل برای داعش اهمیت دارد؟

بنا بر این گزارش، حوادث موصل یک روز پس از تلاش مذبوحانه و همراه با شکست داعش برای حمله به سامرا و تصرف مرقد امامین عسکریین صورت گرفت و همچنین این جنگ با درگیری‌های ارتش عراق با داعش در شهرهای ‌فلوجه‌ و ‌الرمادی‌ در استان الانبار همزمان شد که از چند ماه پیش تاکنون در جریان است.

المیادین در ادامه افزود: داعش با پیشروی در سوریه و کنار زدن دیگر گروه‌ها در این کشور جنگ زده، دایره سیطره خود را گسترش داد تا شامل ‌الرقه‌ و بخش‌هایی از ‌دیر الزور‌ در سوریه و از طرف دیگر استان‌های نینوا و الانبار در عراق شد.

موصل دومین شهر بزرگ عراق که در شمال این کشور قرار دارد، مرکز اداری استان نینواست.
بیشتر جمعیت موصل را کرد‌ها تشکیل می دهند. عرب‌ها، مسیحیان و ترکمن‌ها دیگر ساکنان این شهر هستند.
جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۸میلادی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود.

پیشینه گروهک تروریستی داعش

شبکه المیادین در ادامه درباره پیشینه این گروهک نوشت: گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی عراق و شام (الدوله الاسلامیه فی العراق والشام) یا داعش، یکی از گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه است.

این گروه اوایل سال‌های اشغال عراق از سوی آمریکا تأسیس و در سال ۲۰۰۴ متعهد به وفاداری و حمایت از القاعده شد که پس از آن به ‌«القاعده عراق» شهرت یافت.

به گزارش المیادین، این گروه در پانزدهم اکتبر ۲۰۰۶ به یک سازمان فراگیر متشکل از گروه‌های مخالف دولت عراق با نام ‌«دولت اسلامی عراق و شام»‌ تبدیل شد.

داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ تن کشته و ۳۰۲۱ تن زخمی شدند.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: روز گذشته پنج هزار ‌فراد مسلح داعش‌ کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند و همه شهر را در اختیار گرفتند. این در حالی است که پیش از این آمار، ‌سه هزار‌ نیرو‌ی داعش در شهر مستقر بودند که دو هزار و پانصد تن از آن‌ها از خارج ‌این استان آمده بودند.

بر پایه اعلام برخی سایت‌های خبری، داعش برخی انبارهای مهمات و اسلحه استان الانبار، مراکز امنیتی و نظامی و ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه را تصاحب کرده و با حمله به انبارهای سلاح ارتش عراق در این منطقه، انواع سلاح‌های سنگین از جمله بالگردها و خودروهای زرهی و تانک‌ها را به غارت برده است.

شبکه المیادین‌ افزود: داعش پس از تسلط بر شهر رقه سوریه، قوانینی ‌وضع کرد که سرپیچی از آن‌ها، مستوجب مجازات سنگین است.

برخی از این قوانین به شرح زیر است؛

۱ـ پوشیدن شلوار جین (برای زنان)
۲ـ پوشیدن شلوار جین توسط مردان کمر باریک
۳ـ کوتاه کردن مو
۴ـ نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه
۵ـ ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه
۶ـ تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه
۷ـ استفاده از کلمه داعش
۸ـ مراجعه زنان به پزشک مرد
۹ـ شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان)
۱۰ـ کشیدن سیگار و قلیان
۱۱ـ نشستن زنان بر صندلی

مردم رقه نیز برای اینکه این مجازات‌ گریبانشان را نگیرد، به جز در موارد ضروری از خانه بیرون نمی‌روند.

منبع‌: ایرنا

۰نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود


کد وبگذار