پرشین گرند l عکس بازیگران l دانلود فیلم جدید l دانلود اهنگ جدید

گفتگو مفصل و جالب با کوروش تهامی

گفتگو با کوروش تهامی

گفتگو مفصل و جالب با کوروش تهامی

پی جی : کوروش تهامی جزو بازیگران بی حاشیه ای است که طی این سال ها در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.

شاید چهره او برای مردم در سال ۸۵ با بازی در مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ» آشنا شد اما او پیش از این می توانست با اکران فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» به این مرحله برسد که نمایش این فیلم هفت سال به طول انجامید. او با فیلم سینمایی «سینما سینماست» این عرصه وارد شد اما با توجه به این که با کارگردان‌های نامداری کارش را شروع کرد آنچنان در حاشیه متن‌های خبری قرار نداشت. در زمانی که بسیاری از افراد تلاش می کنند با حاشیه سازی برای خود و رفتار های غیر اخلاقی به چهره برتر و شناخته شده ای تبدیل شوند و همچنین ازرسانه‌های مجازی همچون اینستاگرام به دنبال جذب مخاطب و گاهی جنجال هستند کوروش تهامی آهسته و با احترام به مخاطب به کارش ادامه می دهد. از این رو با وی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا در ارتباط با این موارد و این که چرا همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از تجربه موفق «به رنگ ارغوان» ادامه پیدا نکرد بپرسیم که در پی آن را می‌خواند.

*پارتی من برای ورود به سینما جایزه‌ای بود که در تئاتر گرفته بودم

_فعالیت های سینمایی خود را از سال ۷۵ با کارگردان های خوبی چون شهریار بحرانی، پرویز شیخ طادی و ابراهیم حاتمی کیا آغاز کردید چه اتفاقاقی افتاد که روند کارتان در سینما کمرنگ شد و بیشتر به سریال های تلویزیونی روی آوردید؟

اجازه بدهید این گونه شروع کنیم من با تئاتر کار خود را شروع کردم و در اوایل کارم بیش از هر مسئله‌ای به تئاتر فکر می کردم و در طول سال حداقل یک الی دو نمایش خوب را به روی صحنه در آن سال ها اجرا می کردیم. در اواسط دهه هفتاد برای بازی در یکی از نمایش هایم در تئاتر جایزه بازیگری دریافت کردم و از طرفی وحید موسائیان که دستیار کارگردانی چون سید ضیاء الدین دری بود من را به واسطه دریافت جایزه ای که در بازیگری گرفتم به این کارگردان برای بازی در یکی از نقش های فیلم سینمایی «سینما سینماست» معرفی کردند و این آشنایی باعث شد به سینما نیز ورود پیدا کنم. در حقیقت پارتی من برای ورود به سینما جایزه ای بود که در تئاتر گرفته بودم.

*تاخیر در اکران فیلم ها برای بازیگر مناسب نیست

_البته یکی از بد شانسی های شما این بود که برخی از فیلم های تان با تاخیر به اکران عمومی در آمد.

یکی از اتفاقاتی که در سنیما افتاد و در روند کاری من تاثیر گذاشت متاسفانه در کار های خوبی که حضور داشتم و می توانست با اکران به موقع شرایط بهتری را برای من به وجود بیاورد در زمان مقرر اکران نشد و این موضوع برای هر بازیگری می تواند آزار دهنده باشد. فیلم سینمایی «شبانه» به کارگردانی امیر بنکدار و علی محمدی و فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا جزو همین دسته اند. در نظر داشته باشید که فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» با یک فاصله هفت ساله به نمایش در آمد.

_البته «به رنگ ارغوان» در همان سال هم مورد توجه قرار گرفت.

بله در زمان اکران با چنین وقفه ای که انتظار می رود تاریخ مصرف آن گذشته باشد اما این اثر با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و جایزه های اصلی جشنواره را از آن خود کرد. در نظر داشته باشید که بنده در آن زمان برای بازی در فیلمی که هفت سال پیش با سن کمتر بازی کرده بودم کاندید دریافت سیمرغ بلورین برای نقش مکمل شدم.

* اعتقاد دارم بازی من در «به رنگ ارغوان» نادیده گرفته شد

_البته در برخی از رسانه شاهد بودم که گله مند بودید از نوع نگاه داوران آن سال جشنواره فیلم فجر که آثار را بررسی می کردند.

بله در چند جای دیگر هم گفته ام. باز هم اعتقاد دارم در آن زمان داوران جشنواره فجر فراموش کردند که من با آن سن کم برای فیلمی کاندید شدم که هفت سال پیش بازی کردم واین موضوع نادیده گرفته شد . دوستانی که در آن سال کاندید شده بودند طبق شایستگی های شان برای فیلم های زمان خود و بازی که در آن زمان انجام داده بودند کاندید شدند. این نکته مهمی است که جنس بازی بازیگر با گذشت زمان همچنان استاندارد به نظر برسد. عجیب بود دوستانی که به صورت تخصصی آثار را می بینند و داوری می کنند به نکاتی از این دست بی توجهی نشان دادند. اصولاً در طی مدت کاری ام بیشتر تا مرز کاندیدا شدن پیش رفته ا‌م. البته این اکران نشدن ها در روند بازی هر بازیگری تاثیر خواهد داشت اما برای من نَفْس بازیگری نیز جایگاه ویژه ای دارد.

*برای تجربه های نو به تلویزیون رفتم

در این شرایط افراد کمتر در رسانه ملی ظاهر می شوند اما شما اوج کارهای تان در رسانه ملیهمان زمان بود که در سینما دیده شده بودید طبق عادت معمول که بین بازیگران مرسوم است تصمیم نگرفتید که از سینما وارد تلویزیون نشوید؟

ممکن است افرادی فقط برای بازی کردن و صرف حضور مقابل دوربین تلاش می کنند اما برای من واقعاً سخت است که بخواهم در سینما منتظر پیشنهاد نقش های متفادت باشم چرا که در واقعیت می دانیم این موضوع به ندرت برای همه بازیگران پیش می آید که با نقش های متفاوتی روبرو شوند. شخصاً تصمیم گرفتم که برای تجربه نقش های نو و متفاوت به تلویزیون روی بیاورم و از پیشنهاد های متفاوت استقبال کنم. برایم سخت بود که نقشی همچون «رضا» در سریال «زیر تیغ» را از دست بدهم. همین اتفاق برای نقش «امید» در مجموعه «مشق عشق» برایم افتاد بازی در این نقش خاص برای هر بازیگری می تواند وسوسه برانگیز باشد اوج و فرود این کاراکتر بسیار ویژه. برای تجربه های نو به تلویزیون آمدم.

*اهل ارتباط پشت پرده نیستم

_البته ماندن در سینما نیاز به روابط گسترده ای دارد.

متاسفانه و یا خوشبختانه اهل ارتباطات پشت پرده در سینما نیستم البته این موضوع هم به نوعی تاثیر گذار بوده است. همواره به خودم می گفتم که اگر قرار است در سینما حضور داشته باشم به دلیل کارهای اجرایی باشد که انجام داده ام نه برای حضور در گروهی که شاید نبض حضور در فیلم ها را برای بازیگر در دست دارد.

*آیا ضد و بند و روابط در حضور افراد بر سر یک پروژه سینمایی تاثیر ندارد؟!/ متاسفانه شایعات حرفه‌آم درست است

_بگذارید کمی صریح حرف بزنیم به نظرم بیش از این که شما تلاش می کنید تا برای کارتان در فیلمها مورد دعوت قرار بگیرید اما در سینما روابط و ضد و بند ها بسیار مهم است در این مجال در مورد بد یا خوب بودن این موضوع صحبت نمی کنم اما به دلیل این که شما به این مقوله ورود پیدا نکردید شاید کمی از غافله عقب ماندید.

ببینید ما هر چه در سینما پیش رفتیم ارتباطات در سینما ابعاد عجیب و غریبی به خود گرفت. بدون هیچ جناح بندی در این مورد حرف می زنیم آیا ضد و بند و روابط در حضور افراد بر سر یک پروژه سینمایی تاثیر ندارد؟! هر از گاهی درباره این موارد مسائلی به گوش می رسد که باورکردنی نیست. اما به عنوان فردی که در این حیطه با علاقه کار می کند دائم تلاش می کنم به نحوی آبرو داری کنم و به اطرافیان بگویم: «این ها در مورد حرفه من شایعه است» اما متاسفانه این شایعه واقعیت موجود سینمای ما است. واقعاً دلم نمی خواهد فضای کاری ام را زیر سوال ببرم. هرگز دلم نخواسته زیر بار این ارتباطات ببرم.

*حاشیه سازی در فضای مجازی

_ببینید همواره برای مردم در تمام دنیا نه فقط در کشور ما حاشیه سینما مهمتر از متن آن است به همین جهت شاهد این بوده‌ایم که برخی برای خود به دنبال درست کردن حاشیه هستند. حاشیه هایی که در آن شهرت و درامد و دیده شدن وجود دارد این هم به ذات نمی تواند ایراد باشد اما نوع اجرای آن در بسیاری از مواقع به بی اخلاقی منجر می‌شود و اذهان عمومی را با فرهنگ های غلط آشنا می سازد خود شما فکر نکردید شاید برای دیده شدن بهتر و بر سر زبان افتادن به حاشیه نیاز دارید؟

واقعاً هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده ام اما من هم دیدم که بسیاری از دوستان به این سمت حرکت می کنند و به دنبال چنین حاشیه هایی هستند در حقیقت برای رسیدن به سود هایی که در دل این اتفاق نهفته است به هر اتفاقی تن می دهند. البته در شرایط کنونی بازار فضای مجازی داغ است. به هیچ عنوان پی گیر این شرایط نبوده ام. در حال حاضر تقریباً تمام افراد یک صفحه اینستاگرام دارند اما بنده با تاخیر و به اصرار برخی از دوستان این کار را انجام دادم چرا که فکر می‌کردم تمام تلاشم را می کنم تا نقشی را که به من محول می شود به نحو درستی ارائه کنم اما به این نتیجه رسیدم که واقعاً تبلیغات برای خود نیاز است و باید وارد این فضا شد اما چگونگی آن مهم است.

*برای تبلیغات به حقه روی نمی‌آورم

همواره فکر می کردم به شلوغ بازی نیازی نیست اما اگر بخواهم صادقانه جواب دهم نمی دانم بگویم که خوشبختانه درگیر این موارد نبودم یا متاسفانه امروز با این حجم تبادل رسانه ای دچار تردید شدم. اما هیچ وقت مخاطبم را بازی ندادم و از آن استفاده ابزاری نکردم تا خودم دیده شوم و به سود برسم و ذهن آن ها را بی جهت مشغول کنم. نباید در تبلیغاتی که برای خودمان می کنیم حقه و کلک نهفته باشد.

_ البته معتقدم ورود بی رویه افراد غیر متخصص و فرهنگ غربی و برخی مسائل دیگر باعث شده که به این سمت حرکت کنیم که از فرهنگ ما به دور است.

موافقم.اما واقعاً افرادی که در حیطه کاری خود تخصص ندارند با ورودشان لطمه های زیادی به بدنه سینما زده اند باید چاره ای برای آن اندیشید مثلاً اگر گروهی کارش را درست انجام نداد و نتوانست فیلم خوبی را ارائه دهد نباید تا مدتی به آن اجازه کار داده شود تا خود را به دانش آن کار مسلط کند. نباید در سینما تنها برای رفع تکلیف و درآمد زایی کار کرد.

 

۰نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود


کد وبگذار